Când este vorba de burdihan, imaginatia omeneasca nu are limite. Cert este ca nici aici improvizatia nu-si are locul. Din motive lesne de înteles (spatiu, volum, disponibilitate, etc.) obiceiurile culinare de acasa sunt greu aplicabile pe munte. Adeseori o doza de improvizatie este chiar necesara. Elementul vital al vietii este apa. Grija esentiala si primordiala a drumetului pe munte trebuie sa fie gasirea lichidului salvator, ceea ce reprezinta în anumite masive (Piatra Craiului este exemplul cel mai graitor) o munca de titan si o cursa contra-cronometru. Dar numai în anotimpurile calde. Iarna, prioritatea prioritatilor trebuie sa fie productia de apa, pornind de la zapada sau eventual gheata. Pentru aceasta se foloseste focul. Exista doua tipuri de carburanti, cei existenti pe teren (lemnul) si cei adusi de utilizator. Acestia din urma pot fi solizi (alcool sau spirt) sau lichizi (alcool sau spirt, benzina, petrol, gaz lichefiat). Fiecare dintre acesti carburanti îsi are propriul tip de resou, cu avantajele si inconvenientele sale. Iata o scurta trecere în revista.
Sa începem cu cel mai economic carburant, pentru ca este gratis: lemnul. Din pacata, el este greu utilizabil în zonele alpine, prin definitie lipsite de paduri (si sa nu va puna naiba sa taiati jnepeni – Thomas). Si chiar daca ai magar la dispozitie, cum faci sa-l treci prin Strunga Ciobanului ? Resoul Trail Stove este fara îndoiala exemplul cel mai graitor, întruchiparea însasi a simplicitatii, fabricat din otel. Poate acepta eventual un arzator cu spirt (alcool) lichid.
Sistemul cel mai practic îl constituie fara îndoiala cartusul de gaz (gen Camping-Gaz), care contine un amestec de butan/propan într-o proportie de circa 80/20% (Iarna asta am in "testare" tocmai un astfel de primus, pana acum pot spune ca l-a surclasat pe anteriorul). Sub 0°, gazul da dovada de multa încapatânare si arde cu dificultate. O pre-încalzire cu bricheta este de foarte multe ori necesara (Sau iarna, daca dormiti cu butelia in sacul de dormit, dimineata o ia imediat din loc – Thomas). Cartusele de rezerva e bine sa le protejezi împotriva frigului (in rucsac puneti-le intre hainele uscate – Thomas). Costul acestui carburant este destul de ridicat (~150.000 o buteie mare ca cea albastra din imaginea de mai sus – Thomas). Resourile multi-combustibil de tip MSR (adica care folosesc indiferent benzina fara plumb, petrolul, motorina, etc.) sunt mai degraba adaptate expeditiilor în altitudine sau în regiuni îndepartate (deserturile artice, arctice, calde) unde aprovizionarea este dificila si de cele mai multe ori cu produse distilate de calitate îndoienica. Rezervorul de carburant este separat de arzator, ceea ce usureaza transportul(Un mare inconvenient este transportul combustibilului in PET-uri, acestea putandu-se sparge + mirosul de care nu veti scapa cu una cu doua – Thomas). O pompa de presiune aditionala permite cresterea acesteia la altitudine. Arzatoarele pe benzina si petrol au nevoie de o curatare regulata, altfel combustia poate fii incomplecta producând monoxid de carbon, gaz extrem de toxic. Este deci indispensabil sa prevezi în investitie si un kit de curatare. Daca gazul este extrem usor de folosit (însurubezi arzatorul pe cartus, deschizi gazul, dai foc), are o mare hiba: ai nevoie de cratite si oale pentru a gati. Resoul albatstru a câstigat în comoditate de aprindere si etanseitate a cartusului de gaz (o valva etansa permite separarea arzatorului de cartus) dar a pierdut (fata de prima versiune numita GT) cele doua cratite care formau în acelasi timp un set extrem de compact. Observatia este valabila pentru toate resourile de tip multi- combustibil. Solutia de compromis pare sa fie, si este cea pe care am adoptat-o începând din 1981 cu ocazia traversarii nord-sud a Norvegiei, set-ul Trangia cu alcool (spirt) lichid ilustrat aici cu modelul 27, care include, lux suprem, si un ceainic de 0.6 litri.
Modelele care functioneaza cu spirt (alcool) lichid sau solid, constituie adevarate bucatarii ambulante, caci formeaza un ansamblu de oale, cratite, arzator, support si para-vânt. Stabilitatea ansamblului este fara repros, iar zgomotul de functionare inexistent ! Observati sensul de circulatie al caldurii care înveleste oala, favorizând astfel o încalzire mai rapida. Un arzator multi-carburant poate fi utilizat ulterior fara modificari.