Deprecated: Optional parameter $settings declared before required parameter $widget is implicitly treated as a required parameter in /home4/cpntro/public_html/wp-content/plugins/client-dash/core/clientdash-functions.php on line 355
De-ale lui Tanase – Bucataritul | Clubul pentru Protectia Naturii si Turism Brasov

Toti acesti carburanti au nevoie de pre-încalzire, când temperatura este scazuta. Pre-încalzirea se face cu o pastilaEsbit – care poate fi folosita de asemenea pentru  pornirea un foc facut cu lemne umede, de exemplu (Se gaseste in comert si spirt solid sau un amestec de rasina si kerosen, sub forma de cubulete albe – ~100.000 lei cutia de 0.500 kg – Thomas). Pentru ca veni vorba de bucatarit, este obligatoriu sa folosesti resoul în absida, nicidecum în "camera de dormit". Trei motive justifca aceasta obligatie: gazele de combustie daunatoare sanatatii, vaporii deapa care se condenseaza pe peretii cortului si riscul de a rasturna supa pe sacul de dormit! Metodele de topirea zapezii au ca scop productie de apa. In mod natural, primul gest este acela de a umple, si îndesa, zapada în recipient si a-l pune pe foc. Cantitatea obtinuta din aceasta prima topire este foarte mica, astfel ca trebuie sa adaugi zapada în apa astfel obtinuta, pentru a ajunge la catitatea dorita. Aceasta este prima metoda, si e mai bine sa o uiti (Din motive de lene si graba, si eu folosesc metoda asta 🙂 – Thomas). Cu a doua metoda, fierbi un volum initial de apa în care adaugi zapada. Avantajul esential al acesteia este durata scazuta de încalzire care se concretizeaza printr-o economie de carburant deloc neglijabila. Pentru a dovedii cele spuse aici, am procedat la o experienta pentru a produce 0, 5 litri de apa din zapada. Conditiile au fost urmatoarele: temperatura bucatariei (19.2°C), presiunea atmosferica (981 hpa-mba), altitudinea (345m), temperatura exterioara (0°C). Timpii sunt aproximativi  si experienta s-a facut pe aragazul familial, cu flacara la maxim ! Este evident ca pe teren, în conditii reale de temperatura si presiune, timpii necesari pentru un rezultat identic sunt mai ridicati. Pentru a doilea test, recipientul a fost racit si adus la o temperatura cât de cât apropiata de cea initiala. Am folosit ź litru de apa pentru a o aduce la punctul de fierbere.

Rezultatele primei metode dau urmatoarele cifre : topirea totala a zapezii necesare pentru ˝ litrii de apa = 11 min 40 sec ; apa a dat în clocot dupa 25 min 30 sec de la începutul testului.

Rezultatele celei de-a doua metode dau urmatoarele cifre : primul clocot dupa 3 min 45 sec ; al doilea clocot, (pentru ˝ litru obtinut prin topirea zapezii în primul ź de litru), dupa 22 min 05 sec de la pornirea experientei.

Diferenta de durata între cele doua metode, circa 3 min 25 sec,  pare derizorie. Mi se pare mult mai interesanta estimarea diferentei în cantitate de carburant  economisit. Multiplicând aceasta operatie de cel putin trei ori pe zi, si cu numarul de zile pe teren, diferenta devine semnificativa, deci importanta în momentele dificile. Fabricantul american MSR preconizeaza necesitatile zilnice la circa 240 ml de carburant de persoana, când este vorba de productie de apa si bucatarit. Metalul din care sunt facute sculele de bucatarit (oalele, cratita, etc.) merita gândire înainte de a trece la casierie. Aluminiul transmite cel mai uniform caldura, este usor de curatat, este relativ usor: de departe cel mai raspândit. Exista o versiune tratata anti-aderenta, ceva mai scumpa. Otelul inoxidabil este un bun compromis rezistanta-conductibilitate-masa. Foarte usor de curatat(dar greu – Thomas). Titanul ramâne un moft: extrem de scump (~ de 10 ori mai scump – Thomas), slaba transmisie a caldurii, dificil de curatat. La urma urmei nu are decât un singur avantaj: este cel mai usor !  In momentul alegerii resoului mult dorit (râvnit ?) trebuie sa tii cont de elementele descrise mai sus. Pe lânga performantele pure ale arzatorului, tine cont si de prezenta sau absenta accesoriiilor (cratite, tigai, capac, mâner, protectie contra vântului, rezervor de carburant, pompa de presiune, support resou, sac de transport). Luând ca baza de comparatie modelul Trangia 27-2 pentru 2 persoane si care cântareste 980 grame (2 oale de 1 litru, tigaie diam.18cm, ceainic 0.6 litru, support, arzator, mâner, curea si sac de transport), iata cum se prezinta situatia pentru celelalte tipuri de resouri (valorile sunt aproximative):

                        MSR XGK expedition: resou (480g) + bidon 650ml (139g) + set oale (585g)  = 1204g

                        Primus Classic Trail: resou (227g) + cartus gaz (390g) + set oale (514g)  = 1131g

Doua observatii se impun: Trangia mai are nevoie de un bidon pentru carburant (+139g) iar MSR si Primus duc lipsa de protectie contra vântului si suport stabil (+ 250g pentru MSR, si + 105g pentru Primus). Un kit de curatat pentru MSR trebuie prevazut chiar daca nu-l iei cu tine la fiecare iesire (+ 77g).

ImageImageImageImage